Lijstersingel 15, 2902 JD, Capelle a/d IJssel

Nieuws

Marketingcampagne opzetten

Marketingcampagne opzetten
Een marketingcampagne voor jouw product of dienst

Een marketingcampagne opzetten voor jouw product of dienst is belangrijk als jij jouw product wilt laten zien aan de buitenwereld. Je wilt bijvoorbeeld de naamsbekendheid vergroten van jouw product of dienst, je imago veranderen of de koopintentie van de doelgroep vergroten. Om dit allemaal te bereiken moet je doelen opstellen en besluiten nemen welke media je gaat inzetten.

Marketingcampagne opzetten
Onderzoek doelgroep product of dienst

Als je een product of dienst op de markt wilt zetten, is het belangrijk dat je weet voor welk doelgroep het product of dienst is, welke mediakanalen gebruikt deze doelgroep en hoe je die doelgroep het best kan bereiken. Zal jij jouw product of dienst met humor promoten of op een serieuze manier?

YourSite kan helpen door een doelgroep analyse uit te voeren om te kijken welke strategie het best bij jouw product of dienst past.

Lees snel verder voor meer informatie over hoe jij jouw campagne kan opzetten.

Voorbereiding campagne

Hoe komen de klanten naar je toe? Hoe maak jij jouw product of dienst bekend aan de buitenwereld? Er zijn drie basis manieren om dit te doen:

  • Mond tot mond reclame;
  • Gratis publiciteit;
  • Adverteren.

De eerste manier is het goedkoopst. En als ondernemer hoef je daar niet veel energie in te stoppen. Welke opties ook naar voren komen om jouw nieuwe product of dienst op de markt te zetten, het vooraf opstellen van een goede marketingcampagne kan veel flaters en negatieve publiciteit voorkomen.

Waar moet je aan denken bij het maken van een marketingcampagne? De checklist:

  • Stel de klant centraal;
  • Zorg voor een professionele uitstraling;
  • Communiceer open en eerlijk;
  • Adverteer;
  • Organiseer ludieke acties om aandacht te trekken;
  • Toon jouw kwaliteiten;
  • Neem klachten serieus;
  • Ga voor een duurzame relatie;
  • Maak een marketingplan.

Al deze punten zullen we stap voor stap behandelen.

Stel de klant centraal

Voordat je een marketingcampagne gaat starten, moet je ervoor zorgen dat je de klant centraal heeft staan. Een onderzoek uit een grijs verleden over wie de consument is, is niet voldoende. Stel jezelf voor de start van iedere campagne de volgende vragen:

  • Wie is je doelgroep?
  • Waar hebben je (toekomstige) klanten behoefte aan?
  • Hoe kun je ze het leven makkelijker maken/jouw klanten van dienst zijn?
  • Hoe bereik je jouw doelgroep?

Het kan zijn dat er meerdere doelgroepen zijn of dat je jouw klant op verschillende manieren kunt en wilt helpen. In dat geval is het verstandig om verschillende marketingcampagnes op te zetten. Zo benader je alle potentiële klanten zo gericht mogelijk, waardoor ze zich eerder aangesproken voelen.

Zorg voor een professionele uitstraling

Je wilt natuurlijk professioneel overkomen bij alles wat je maar kan communiceren naar de buitenwereld. Van een telefoongesprek met de klant tot aan je bedrijfssite. Om dit zo goed mogelijk te doen hebben wij een aantal punten opgesteld waar je op moet letten:

  • Zijn de documenten voorzien van de juiste huisstijl en het bedrijfslogo?
  • Past de boodschap die je communiceert in het communicatiebeleid?
  • Is de uitstraling professioneel genoeg? Ga digitaal in plaats van papierwerk.
Communiceer open en eerlijk

Tegenwoordig trapt de consument niet meer in mooie verkooppraatjes. De consument is kritisch, stelt vragen en gaat op zoek naar informatie bij andere bronnen. Als je als bedrijf de communicatie (angstvallig) onder controle probeert te houden en alles (overdreven) positief opstelt, dan wekt dat veel eerder wantrouwen en roept het negatieve reacties op.

Zorg in plaats daarvan dat alle relevante informatie voorhanden is en dat je de klant een zo compleet mogelijk beeld aanbiedt. Als je hebt uitgezocht wat de klant wil, dan kun je makkelijker de juiste informatie aanbieden. Zonder aan te dringen kan je de consument een idee geven dat hij behoefte heeft aan wat jouw bedrijf hem te bieden heeft.

Adverteer

Via advertenties kun je een grote groep mensen in één keer bereiken. Daarbij is het wel belangrijk het juiste medium in te schakelen. De Telegraaf mag dan misschien een groot bereik hebben, als loodgieter uit Lutjebroek bereik je veel meer klanten via het lokale huis-aan-huisblad. Kijk dus waar jouw doelgroep zich begeeft en ga daar adverteren. Natuurlijk zorg je in de advertenties ook voor een open en eerlijke communicatie en licht jij jouw onderscheidend vermogen ten opzichte van de concurrenten goed uit.

Organiseer ludieke acties om aandacht te trekken

Als jouw product niet uniek is, moet je het uniek laten overkomen door creatief te denken. Bijvoorbeeld door een ludieke actie te verzinnen om jouw product of dienst te promoten. Neem eens een kijkje hoe andere bedrijven door middel van opvallende campagnes hun product promoten. Zoals de lokale bakker die tegenwoordig ook op zondag open is. Voor iedere klant die bij de eerste opening op zondag in pyjama langskomt, ligt er een gratis brood klaar. Naast dat het nieuwe (potentiële vaste) klanten lokt, zorgen ludieke acties er ook voor dat de media langskomt om het een en ander vast te leggen. Mooie gratis publiciteit dus.

Marketingcampagne opzetten
Toon je kwaliteiten

Laat de klant zien dat jij een expert bent op het gebied waar je in opereert. Dat doe je niet door te vertellen hoe goed jouw product is, maar door meer te vertellen over het onderwerp dat bij jouw product of dienst past. Bijv. Als leverancier van sloten communiceer je dus vooral over beveiliging en veiligheid. Wanneer de consument dan zijn huis beter wil beveiligen, denkt hij automatisch aan jouw onderneming, omdat hij denkt dat jij de specialist op dit vlak bent.

Neem klachten serieus

Een klacht van één persoon kan voor veel negatieve publiciteit zorgen. Geef jouw klanten een manier om klachten te melden en zorg dat je alle klachten – hoe klein of onbenullig ook – serieus neemt. Probeer samen een oplossing te vinden waarmee je de klant tevreden stelt. Is het een grote klacht, wacht dan niet te lang voordat het een groot schandaal wordt. Een voortijdige terugroepactie roept bijvoorbeeld meer begrip op dan wachten totdat er daadwerkelijk ongelukken gebeuren.

Vergeet ook niet om uw excuses te maken en te vermelden hoe u het probleem hebt aangepakt en opgelost en wat voor schade het heeft veroorzaakt. Zo geeft u de consument het vertrouwen dat u het probleem bij de bron heeft aangepakt en dat u hebt geleerd van uw fouten.

Ga voor een duurzame relatie

Het is toch fijn als een klant trouw blijft aan jouw bedrijf en – wanneer nodig – direct bij je aanklopt. Daarnaast zorgt een tevreden klant ook voor goede mond-tot-mondreclame. Reden te meer om een duurzame relatie op te bouwen met de consument. Een makkelijke manier om dit werkelijkheid te maken is door contact te houden met de klant nadat deze jouw product of dienst heeft afgenomen. Hierbij kan je aan het volgende denken:

• Het regelmatig versturen van nieuwsbrieven en updates;
• Vragen naar gebruikerservaringen, tevredenheid en mogelijke verbeterpunten;
• Updates of nieuwe producten gratis of met korting aanbieden;
• Trainingen en cursussen aanbieden die relevant zijn voor jouw bedrijf, product of dienst.

Maak een marketingplan

Tot slot de belangrijkste tip: maak een marketingplan. Zo voorkom je dat je iets over het hoofd ziet. Zet in het marketingplan gedetailleerd hoe je te werk gaat, wat je allemaal nodig hebt en welke resultaten je verwacht en hoopt te halen. Zorg er in ieder geval voor dat je over de volgende punten hebt nagedacht:

  • Bedrijfsanalyse;
  • Doelgroep;
  • Concurrentie;
  • SWOT-analyse;
  • Strategie en targets;
  • Benodigde middelen en technieken;
  • Actieplan en tijdschema.

Bij al deze stappen maak je gebruik van online en offline communicatie. Je zal field-research moeten uitvoeren en ook onderzoeken moeten doen achter jouw pc.

Meting

Nulmeting en Eén meting
Wat is het effect van een campagne? Heeft alleen de campagne voor meer omzet gezorgd of waren er ook andere factoren bij betrokken? De meeste mensen die een campagne uitvoeren willen weten wat het effect was waar hij of zij zoveel moeite voor heeft gedaan. Vandaar dat er twee metingen zijn: een meting vooraf, 0 meting, en een vervolg meting na afloop, een 1 meting. Met deze metingen kan er gekeken worden of de doelstellingen behaald zijn of niet.

In de 0 meting brengen we de huidige situatie in kaart. En na de lancering van de campagne wordt er in de 1 meting dezelfde vragen voorgelegd als tijdens de 0 meting. Hiermee wordt er dan een belangrijke vraag beantwoord: is de naamsbekendheid of jouw imago veranderd ten opzichte van voor de start van deze campagne?

Tijdens een meting krijg je antwoord op de volgende vragen:

  • Heeft de campagne effect gehad op de naamsbekendheid?
  • Heeft de campagne effect gehad op het imago?
  • Wat is het bereik van de campagne?
  • Hoe wordt de campagne gewaardeerd?

In zo’n meting stellen wij de kennis, houding en gedrag van de doelgroep voor en na de campagne vast. Met al deze gegevens zien we waar er veranderingen zijn en wat het effect van deze campagne is. En met deze uitkomsten kunnen campagnes in de toekomst verbeteren.

HULP NODIG? WIJ HELPEN GRAAG!

Het opzetten van een goede marketingcampagne is geen makkelijke klus. YourSite kan u helpen met het bedenken en begeleiden van jouw complete marketingcampagne, van het begin tot het eind om jouw doelen te bereiken.

Of vul ons formulier in: