Wat is de AVG?
De AVG staat voor Algemene Verordening Gegevensbescherming. Het is de nieuwe privacywet die sinds 25 mei geldt in de hele Europese Unie. Door deze wet is de bescherming van persoonsgegevens op dezelfde manier geregeld in alle landen binnen de EU.
Voorheen was dit nationaal geregeld door de Autoriteit Persoonsgegevens.
Het idee achter deze wet is dat de gegevens van mensen beter beschermt wordt. Bedrijven moeten veel voorzichtiger omgaan met gevoelige informatie en ook aangeven hoe zij deze gegevens beschermen. Ook kan ieder die dat wenst tegenwoordig zijn of haar gegevens opvragen of een verzoek doen deze gegevens te wissen uit het bestand.
De boetes die gegeven kunnen worden indien niet voorzichtig is omgesprongen met gevoelige informatie zijn sinds de nieuwe wet ook vele malen hoger. De boete kan inmiddels oplopen tot € 900.000 of 4% van de totale wereldwijde omzet.
Is mijn website al AVG proof?
Deze vraag is redelijk simpel te beantwoorden. Heeft u geen privacyverklaring en cookiemelding op uw website staan en vermeldt u dus niet of en zo ja welke gegevens u verzameld met uw website dan is uw website dus niet AVG proof. Eigenlijk verzameld nagenoeg elke website informatie. Denkt u bijvoorbeeld aan het meest voorkomende instrument van uw website, het contactformulier. U wilt graag in contact komen met uw klant of potentiële klanten en gebruikt hiervoor een simpel contact formulier. De meest voorkomende gegevens zijn dan al naam, e-mailadres en telefoonnummer. Dit is dus al gevoelige en persoonlijke informatie die u verzameld. Simpelweg kan iemand die uw contactformulier invult niet van te voren zien wat u met deze informatie doet. U wilt dit natuurlijk gebruiken om contact op te nemen en u heeft niets kwaads in de zin, maar wat nou als een kwaadwillende toch bij deze gegevens komt door in te breken op uw systeem?
Kortom u moet hier dus over nadenken hoe u deze gegevens verwerkt en beveiligt. Volgens de nieuwe wet dus ook zeer belangrijk dat u hier transparant in bent en dit dus ook op uw website vermeld.
Wat betekent YourSite hierin voor de klanten?
Voordat deze wet inging op 25 mei hebben wij ruim van te voren onze klanten op de hoogte gesteld middels een nieuwsbrief. Wij hebben onze klanten de keuze gegeven de privacyverklaring en cookiemelding door ons te laten opstellen. Maar ook boden wij de keuze dat de klant dit zelf zou opstellen en wij enkel de cookie notificatiebar zouden installeren en configureren in hun WordPress of Joomla! website. Veel van onze klanten hebben dit inmiddels door ons laten opstellen en verwerken in hun website en zij zijn dan ook AVG proof!
Mijn website is nog niet AVG proof, is dit alsnog mogelijk?
Ook al is uw website nog niet AVG proof het is zeer raadzaam alsnog uw website AVG proof te maken. Officieel is de nieuwe wet 25 mei ingegaan. Tot op heden zijn nog geen boetes opgelegd en was de overheid ook niet van plan om direct op 26 mei achter bedrijven te jagen en boetes op te leggen. Weet wel dat de nieuwe AVG wet inmiddels is ingetreden en dit dus voor iedereen geldt.
Advies is dus om dit alsnog snel voor uw website te regelen en er zorg voor te dragen dat ook uw website AVG proof is!
Meer informatie: https://autoriteitpersoonsgegevens.nl/nl/onderwerpen/avg-europese-privacywetgeving
2 reacties. Reactie plaatsen
Interessant artikel! Wet en regelgeving geld voor iedereen, dus het moet nageleefd worden. Een wet gaat meestal gepaard met handhavingsmiddelen of tools, in die zin dat er een instantie is die erop toeziet dat de wet nageleefd wordt. Welke instantie van de EU ziet erop toe dat deze wet nageleefd wordt?
Goed initiatief om lezers op de hoogte te houden van nieuwe ontwikkelingen. Ga zo door! In deze moderne tijd is het belangrijk om de gegevens van personen te beschermen. Digitalisering heeft ervoor gezorgd dat data zeer gevoelig kan zijn.